تبلیغات
آوای آسمانی - بررسی ابعاد كمی و كیفی حضور قاریان مصری در ایران

بررسی ابعاد كمی و كیفی حضور قاریان مصری در ایران

 

نوشته شده توسط: موسوی

شاید این گفته كه قاریان كنونی مصر حرفی برای گفتن ندارند تا حدودی نیز درست باشد، اما این مقایسه، مقایسه قاریان متأخر مصر نسبت به قاریان متقدمی چون «مصطفی اسماعیل»، «محمد رفعت»، «عبدالباسط محمد عبدالصمد» و دیگران است نه در مقایسه با قاریان ایرانی! گزارش زیر ابعاد حضور قاریان مصری را در ایران واكاوی می‌كند.

 به گزارش پایگاه قرآنی آوای آسمانی، پس از پیروزی انقلاب شكوهمند جمهوری اسلامی ایران، قاریان برجسته‌ای از كشور مصر به كشورمان سفر كرد‌ه‌اند و در اقصی نقاط ایران به تلاوت قرآن پرداختند.

قاریان بزرگی چون «ابوالعینین شعیشع»، «محمد طوخی»، «شحات محمد انور»، «محمد بسیونی»، «راغب مصطفی غلوش»، «متولی عبدالعال»، «رزق خلیل حبه» و دیگر قاریانی كه با حضور در ایران به نوعی موجی از حرارت و اشتیاق را در جامعه قرآنی كشورمان به راه‌ انداختند.

هر چند كه شاید قاریان بزرگی همچون استاد ابوالعینین شعیشع در سنین كهولت به ایران سفر كردند و با دوره طلائی تلاوت خود فاصله زیادی داشتند اما نمی‌توان مدعی شد كه حضور آن‌ها در بین قاریان ایرانی و استفاده از نظرات آن‌ها بی‌فایده بوده باشد.

همچنین نمی‌توان از تأثیر حضور قاریانی مانند استاد شحات محمد انور در ایران بر روند شكل‌گیری سمت‌وسوی تلاوت قاریان ایرانی به این سادگی گذشت، امری كه كارشناسان فن نیز به آن تأكید دارند.

در این‌كه قاریان ایرانی از تلاوت‌های قاریان متقدم و متأخر مصر تأثیر پذیرفته‌اند شكی وجود ندارد اما بحث اصلی بر سر حضور یا عدم حضور یا به طور اصولی مثبت یا منفی بودن حضور قاریان مصری در ایران است.

بسیاری از كارشناسان بر این عقیده‌اند كه قاریان كنونی مصر حرفی برای گفتن ندارند و چه بسا بسیاری از قاریان ایرانی نیز در درجه بالاتری نسبت به آن‌ها تلاوت می‌كنند پس دلیلی برای صرف هزینه و دعوت از قاریان درجه دوم یا سوم مصر برای حضور در ایران وجود ندارد.

عده‌ای دیگر نیز با تأكید بر این‌ نكته كه فرهنگ تلاوت قرآن كریم در مصر به خیلی سال قبل بر می‌گردد و این‌كه عنوان می‌شود قاریان ایرانی نسبت به قاریان كنونی مصر از درجه فنی بالاتری در قرائت برخوردارند زیاد درست نیست، بلكه شاید بعضی از قاریان ایرانی توانسته باشند خود را به سطح تلاوت مصری‌ها برسانند.

هر چند كه بحث در این باره بسیار است اما اگر كمی بیشتر در این موضوع دقیق شویم به نظر می‌رسد حضور قاریان كنونی مصر در ایران چندان نیز بی‌فایده نیست، حضور «فرج الله شاذلی» معاون نقابة‌القراء مصر در بهمن‌ماه سال گذشته در جمع قاریان جوان كشورمان و ارائه آموزش‌های تخصصی به آن‌ها شاید شاهدی بر این مدعا باشد.

بله، شاید این گفته كه قاریان كنونی مصر حرفی برای گفتن ندارند تا حدودی نیز درست باشد، اما این مقایسه، مقایسه قاریان متأخر مصر نسبت به قاریان متقدمی چون «مصطفی اسماعیل»، «محمد رفعت»، «عبدالباسط محمد عبدالصمد» و دیگران است نه در مقایسه با قاریان ایرانی!

آیا واقعاً تلاوت قاری جوانی مانند «محمود شحات محمد انور» فرزند یكی از ستاره‌های درخشان آسمان تلاوت از بار فنی خاصی برخوردار نیست؟ به هیچ وجه این‌چنین نیست، در این رهگذر از پیشرفت بعضی از قاریان ایرانی كه در واقع از نظر سطح تلاوت قرآن با قاریان مصری نیز برابری می‌كنند نیز نباید غافل شد.

در چند روز گذشته نیز حضور دو تن دیگر از قاریان جوان مصر یعنی «عبدالجلیل بنا» و «محمود سعید عبدالصمد الزناتی» را در ایران شاهد بودیم كه با حضور در مراسم‌هایی كه برای سالگرد رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی برپا شده بود به تلاوت قرآن كریم پرداختند.

محمود سعید عبدالصمد الزناتی فرزند «سعید الزناتی» از قاریان نام‌دار مصری است و «عبدالجلیل بنا» نیز بر طبق گفته‌های خودش قرابت فامیلی با «محمود علی‌البنا» از قاریان عصر طلائی تلاوت قرآن كریم دارد.

به هر روی شاید حتی اگر حضور قاریانی همچون محمود سعید الزناتی و عبدالجلیل بنا برای قاریان ایرانی بار فنی خاصی به همراه نداشته باشد، به دست آوردن اطلاعات و تلاوت‌هایی از قاریانی مانند «سعید الزناتی» كه اغلب اطلاعات كمی از این قاری در اختیار قاریان و جامعه قرآنی كشورمان است، مغتنم باشد.

نویسنده: سید جاسم موسوی