تبلیغات
آوای آسمانی - شخصیت و ویژگی‌های تلاوت قرآن مصطفی اسماعیل به روایت «محمدتقی مروت»/2

شخصیت و ویژگی‌های تلاوت قرآن مصطفی اسماعیل به روایت «محمدتقی مروت»/2

 

نوشته شده توسط: موسوی

تلاوت «مصطفی اسماعیل» دارای عمق و روحانیتی است كه حتی در تلاوت قاریان بزرگ هم نمی‌توان آن را یافت؛ بخش پایانی گفت‌و‌گو با محمد تقی مروت استاد پیشكسوت قرآنی را درباره ویژگی‌های تلاوت قرآن و زندگی‌نامه مصطفی اسماعیل پی می‌گیریم.

به گزارش پایگاه قرآنی آوای آسمانی در بخش نخست از گفت‌وگوی خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا) با «محمدتقی مروت» پیشكسوت و قاری بین‌المللی قرآن كریم درباره شخصیت و ویژگی‌های تلاوت قرآن «مصطفی اسماعیل» خواندیم كه قاریان مصری عموماً بر امتیاز و برتری مصطفی اسماعیل بر دیگر قاریان معترف بودند و كسی را از او بهتر نمی‌دانستند.

استاد مروت در این‌باره می‌گوید: در سال 1352 هجری شمسی كه «محمد طوخی» به همراه مرحوم «حسین ابوزید» به ایران آمد، همه مایل بودند تا نظر استاد طوخی را درباره این‌كه قاری اول مصر چه كسی است، بدانند و لذا با پافشاری فراوان استاد طوخی را احاطه كردند تا پاسخ این سؤال را از یك قاری معتبر مصری بشنوند.

این كارشناس قرآنی ادامه داد: استاد طوخی هم برای این‌كه وجهه دیگر قاریان را حفظ كند در آغاز بسیار مقاومت كرد و پاسخی نداد ولی سرانجام پس از چند روز مقاومت نام استاد مصطفی اسماعیل را اعلام كرد ... و سپس با لحن محترمانه‌ای كه در آن احترام عمیقی احساس می‌شد در ادامه گفت مصطفی اسماعیل یك «مطرب» است.

وی افزود: گروه مخالفان مصطفی اسماعیل كه هنوز هم در ایران وجود دارند تلاش كردند شأن این قاری بزرگوار را تقلیل دهند، از این افراد هنوز در محیط قرآنی ایران یافت می‌شوند كه در خلال این مصاحبه به دلائل آن نیز اشاره خواهد شد.

این پیشكسوت قرآنی كشورمان تصریح كرد: در این‌جا باید نكته‌ای را ذكر كنم و آن این است كه مفهوم كلمه «مطرب» ـــ كه برخی به استاد مصطفی اسماعیل نسبت می‌دادند ـــ در عرف كشور‌های عربی به‌ ویژه مصر با مفهوم آن در ایران به طور كامل متفاوت است، در نظر مصری‌ها مطرب كسی است كه در هنر خوانندگی دارای تمكنی بسیار چشمگیر باشد و از رموز و عمق دانش موسیقی آگاه بوده و آن را به طور عملی به كار بندد.

بخش نخست این گفت‌وگو را اینجا بخوانید!

در ادامه این گفت‌وگو استاد مروت با اشاره به تسلط استاد مصطفی اسماعیل بر علم موسیقی گفت: مرحوم مصطفی اسماعیل بسیار زیاد از این هنر خدادادی و تمكنی شگرف در موسیقی برخوردار بود و آن را در تلاوت قرآن كریم به كار می‌گرفت و شنوندگان حاضر و غائب تلاوت‌هایش، چه در زمان حیاتش و نیز اكنون كه چند دهه از خموشی وی می‌گذرد را به وجد و طربی روحانی كه منشأ آن كلام خداست سوق می‌دهد.

مصطفی اسماعیل از محبوبیت بسیاری در بین قاریان مصری برخوردار بود

وی افزود: از خلال تجربیات اقامت پنج ساله‌ام در مصر دریافتم كه مصطفی اسماعیل از محبوبیت بسیاری در بین قاریان مصری برخوردار بود و همگی از كوچك و بزرگ مایل بودند خود را به نحوی به وی مربوط كنند، از جمله یكی از هفته‌نامه‌های مصری به نام «المصور» در خلال ماه مبارك رمضان با قاریان مصری درباره رخدادهای با اهمیت زندگی‌شان مصاحبه می‌كند و آنان بیشتر از خاطرات خود با استاد مصطفی اسماعیل سخن می‌گویند.

مروت تصریح كرد: یكی از مصاحبه شوندگان قاری و علامه بزرگ قرآنی مرحوم استاد «محمود خلیل‌الحصری» بود كه در مصاحبه‌اش با مجله المصور ضمن بیان خاطراتش از دوستی‌اش با مصطفی اسماعیل در دوران كودكی‌ چنین می‌گوید: با این‌كه 12 سال جوان‌تر از استاد مصطفی اسماعیل بودم ولی با او در یك آموزشگاه درس قرآن را فرا می‌گرفتم و شیرین‌ترین لحظات زندگی‌ام زمانی بود كه پس از فراغت از درس‌های روزانه پیاده به دنبال او تا خانه‌اش كه مسافت چند كیلومتری بود می‌رفتم تا از تلاوتش لذت ببرم زیرا استاد عادت داشت به هنگام بازگشت به منزلش در راه قرآن بخواند.

مصطفی اسماعیل از زبان «راغب مصطفی غلوش»

این پیشكسوت قرآنی عنوان كرد: «راغب مصطفی غلوش» نیز در بخشی از خاطراتش می‌گوید كه من همیشه آرزو می‌كردم یك قاری مشهور و محبوب باشم و در آغاز بسیار به خود مغرور بودم و فكر می‌كردم كه چون صدای من شبیه صدای استاد «مصطفی اسماعیل» است، من نیز مانند او مشهور و محبوب خواهم شد.

مروت ادامه داد: مرحوم استاد «طه الفشنی» قاری و مبتهل معروف و صاحب ابتهال ملكوتی «حب‌الحسین» كه متأسفانه قبل از وصولم به مصر رحلت كرده بود، علاقه مفرطی به استاد مصطفی اسماعیل داشت و اغلب هنگام ورود مصطفی به محافل وی، مناسبت ابتهال خود را تغییر می‌داد و در مدح و ثنای استاد مصطفی اسماعیل ابتهال می‌گفت، این موضوع را برادر استاد طه الفشنی كه در جوار مسجد حضرت سیدالشهدا اباعبدالله‌الحسین(ع) یك دكان داشت با چشمانی پر از اشك برای من تعریف می‌كرد.

این كارشناس قرآنی و یار و همنشین استاد مصطفی اسماعیل با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی این استاد تأكید كرد: استاد مصطفی اسماعیل فردی باوقار، بامتانت، خوشرو و در عین حال شوخ طبع و بذله‌گو و مؤدب بود كه گذشته از تبحر و استادی وی در تلاوت كلام حضرت حق، مردم و به خصوص افراد عادی را شدیداً شیفته خود می‌كرد به طوری كه هنگام تلاوتش سعی می‌كردند حتی‌المقدور به او نزدیك‌تر باشند و پس از تلاوتش او را احاطه كرده و تا زمانی كه در میان مردم بود از او دور نمی‌شدند.

مصطفی اسماعیل فراگیری موسیقی تلاوت را مدیون مستمعان تلاوتش می‌داند

مروت تصریح كرد: مصطفی اسماعیل نیز این مردم را عزیزان خود می‌دانست، وی در یكی از مصاحبه‌های رادیوئی‌اش در پاسخ به پرسش مصاحبه‌كننده كه پرسیده بود موسیقی قرآنی را چگونه فراگرفته است گفت كه من مقامات و دانش موسیقی قرآنی خود را از مردم، این عزیزانم كه به گردن من خیلی حق دارند فرا گرفتم و مدیون آنان هستم زیرا وقتی قرآن می‌خواندم در جلوی من می‌نشستند و به طور مثال می‌گفتند این «بیات شور» است، این «حجاز كار» است، این «هزام» است، این «چهارگاه» است و ... .

این پیشكسوت قرآنی كشورمان افزود: وی از این‌كه هرگز به مدرسه موسیقی نرفته بود در همان مصاحبه می‌گفت كه من آلات موسیقی مانند عود، قانون، كمانچه (ویلون) و پیانو را هرگز ننواخته‌ام و حتی نام این مقامات را هم از مردم یاد گرفته‌ام، ضمن این مصاحبه كه در منزل استاد مصطفی اسماعیل انجام می‌شد، مصاحبه‌كننده به پیانوئی كه در گوشه‌ای قرار داشت اشاره كرد و پرسید پس این پیانو برای چیست؟ و استاد نیز در جواب گفت كه این پیانو برای زمانی است كه فرزندان و نوه‌هایم برای دیدن من می‌آیند و خود را با نواختن آن سرگرم می‌كنند.

مروت عنوان كرد: لازم به یادآوری است كه خود من در ملاقات‌هائی كه با بعضی از قاریان و مبتهلان مصری در منازل آنان داشتم، شاهد وجود آلت موسیقی «عود» بودم و أحیاناً بعضی‌ها آن را در حضور من می‌نواختند.

وی در ادامه با اشاره به سخنی جالب از مصطفی اسماعیل درباره فوتبال گفت: در همان مصاحبه رادیوئی یكی از حاضران به استاد مصطفی اسماعیل می‌گوید كه همان‌طور كه همه می‌دانیم مردمی‌ترین ورزش در مصر فوتبال (كرة القدم) است و هر گروه و صنفی برای خود یك تیم فوتبال به وجود آورده است، حال فرض كنیم اگر قاریان مصری هم تصمیم بگیرند تیمی برای خود تشكیل دهند تركیب آن تیم به چه صورت خواهد بود؟

تیم فوتبال قرآنی از نگاه مصطفی اسماعیل

مروت افزود: مصطفی اسماعیل نیز پس از لحظاتی درنگ گفت كه دروازه‌بان استاد «محمود علی‌البناء»، بك استاد «محمود عبدالحكم»، أبوالعینین شعیشع در خط وسط، استاد «محمود خلیل‌الحصری» هافبك چپ، استاد «فؤاد العروسی» و استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» در خط حمله و استاد «عبدالفتاح شعشاعی» و پسرش «ابراهیم شعشاعی» و من هم در گوشه راست ... و من تصور می كنم بدین ترتیب تیم خوبی خواهیم داشت و حتماً جام جهانی را كسب خواهیم كرد!!! و خنده شدید حاضران.

استاد محمدتقی مروت با ابراز گلایه از شایعات بی‌اساسی كه درباره زندگانی و شخصیت استاد مصطفی اسماعیل مطرح شده است، گفت: برخی از مردم بنا بر طبیعت شایعه‌سازی‌شان، شایعاتی می‌سازند كه واقعاً تعجب‌آور است.

وی افزود: گروهی را قهرمان می‌كنند، به طور مثال خود من وقتی در ایران بودم كسانی را می‌دیدم كه شایع كرده بودند كه مرحوم استاد «محمد صدیق منشاوی» افسر خلبان نیروی هوائی مصر بوده كه در جنگ 1352 هجری شمسی (1973 میلادی) بر اثر سقوط هواپیمایش شهید شده بود و بعضی از افراد ساده‌دل نیز بدون هیچ‌گونه تحقیق و پیگیری این شایعات را می‌پذیرند، در حالی كه آن مرحوم چهار سال پیش از جنگ مصر با رژیم غاصب صهیونیستی بر اثر بیماری تورم سرخنای در 49 سالگی به رحمت ایزدی می‌پیوندد.

مروت تأكید كرد: این موردی كه عرض كردم یكی از موارد قهرمان‌سازی است و عكس آن شایعاتی را علیه استاد و عالم مسلم قرائت قرآن كریم مرحوم استاد «مصطفی اسماعیل» ساخته‌اند كه هدف آن‌ها فقط و فقط بدنام كردن او است و این آقایان فراموش كرده‌اند كه استاد مصطفی اسماعیل و دیگر قاریان عصر طلائی تلاوت قرآن چه حق بزرگی برگردن همگی ما بلااستثناء ـــ اولین آنان خود من ـــ دارند كه أدای آن تا قیام قیامت محال و غیر ممكن است.

وی خاطرنشان كرد: از جمله یكی از رفقا از من سؤال می‌كرد كه آیا صحت دارد كه استاد مصطفی اسماعیل به روایت یكی از فرزندانش شصت هزار دلار آمریكائی را تنها برای اطاق خوابش خرج كرده بود؟ این شایعه یكی از شایعاتی است ولو از زبان پسرش نقل شده باشد و حتی اگر پسرش شخصاً این موضوع را به خود من گفته باشد، نه این‌كه هرگز آن را نخواهم پذیرفت بلكه با دلائلی ثابت خواهم كه چنین گفتاری كاملاً كذب و افترائی ناجوانمردانه و (بقول عوام) دروغی شاخدار است.

مروت تصریح كرد: درباره «عبدالباسط محمد عبدالصمد» نیز ادعا می‌كنند كه وی ژنرال نیروی زمینی بوده است، همچنین وجود ارتباط خانوادگی بسیار نزدیك میان استاد «عبدالفتاح الشعشاعی»، استاد «ابوالعینین شعیشع» و استاد «عبدالباسط عبد‌الصمد» كاملاً بی‌اساس است، حال اگر كسی در ارتباط با زندگی قاریان بزرگ كتابی تألیف كرده و شایعات و مضامینی این‌چنینی در آن‌ها آورده باشد، به تحقیق از تراوشات فكری و قریحه شخصی وی و یا شنیدن از دیگر شایعه‌سازان شكل می‌گیرد كه در بسیاری از موارد ربطی با واقعیت نیز ندارد.

شایعه‌سازی بر علیه استاد عبدالباسط عبدالصمد

این قاری بین‌المللی كشورمان تأكید كرد: برخی از ایرانیان خوش قریحه نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بنابر سلیقه خود یا قهرمان‌پروری می‌كنند و یا اهریمن می‌سازند، مثلاً پس از گذشت سال‌ها از وفات استاد عبدالباسط عبدالصمد مطلبی را در مورد این استاد شنیدم كه واقعاً حیرت كردم.

وی ادامه داد: قضیه بدین گونه است كه در اوائل دهه اوائل 1330 در مراسم ختم خاله «ملك فیصل» شاه آن وقت عراق كه در صحن مطهر كاظمین(ع) برگزار شده بود هنگامی كه مرحوم عبدالباسط مشغول تلاوت معروف خود (اواخر سوره الحشر و سوره التكویر و دو آیه آخر سوره الفجر) بود، یكی از حاضران از فرط زیبا بودن تلاوت و صوت وی جان به جان آفرین تسلیم می‌كند و از دنیا می‌رود!

مروت افزود: كسی كه این شایعه را ساخته به تصور خود وقفه تلاوت را دلیل وفات آن بنده خدا می‌داند و شیخ نیز به همین دلیل تلاوت خود را متوقف می‌كند، حال بنده متحیرم كه این قضیه را چگونه تلقی كنم، قهرمان‌پروری یا اهریمن سازی؟! در حقیقت عبدالباسط تلاوت خود را در آن لحظه به خاطر ورود شاه عراق به مجلس و ایجاد همهمه از سوی مردم و تا برقراری نظم و آرامش به مدت 70 ثانیه قطع می‌كند كه این حقیقت مطلب است و از جانب دیگر برای اثبات ادعای خود استناد می‌كنند كه شخصی آب می‌طلبد تا با آن تازه درگذشته را به زندگی باز گرداند!

این پیشكسوت قرآنی عنوان كرد: هم اكنون استاد «حبیب صحاف» از قاریان ممتاز كه در همان مراسم حضور داشت و شاهد قضیه بود، می‌تواند بر این مسأله صحه بگذارد، ثانیأ دو آیه آخر سوره مباركه الفجر (یا أیتها النفس المطمئنة ارجعی إلی ربك راضیة مرضیه، فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی) كه عبدالباسط در پایان قرائت خود در آن مناسبت تلاوت كرد، بنابر تفسیر آیت‌الله «سید مرتضی قزوینی» از علمای عراق در شأن سیدالشهداء حضرت إمام حسین (ع) نازل شده و قاریان مصری نیز در مراسم ترحیم، این آیه و آیاتی مانند (كل من علیها فان و یبقی وجه ربك ذوالجلال و الإكرام) و یا (إن إلی ربك الرجعی) و یا (ثم ردوا إلی مولاهم الحق) و امثال آن‌ها را تلاوت می كنند.

شایعه ساخته شده در رابطه با درگذشت استاد مصطفی اسماعیل

مروت بیان كرد: ماجرای شایعه‌‌سازی بر علیه استاد مصطفی اسماعیل به این‌جا ختم نمی‌شود بلكه‌ شایعه‌سازان شایعه ناجوانمردانه دیگری را كه به مراتب از شایعه قبلی بدتر است در رابطه با درگذشت این استاد ساخته و پرداخته‌اند كه به یقین هدفشان جز بدنام كردن این اسطوره تلاوت قرآن مجید كه او را به حق «إمام القراء» لقب داده‌اند، چیز دیگری نیست.

این كارشناس قرآنی تصریح كرد: سؤال حیرت برانگیز این است كه چرا این ‌قدر شایعات مغرضانه، منفی و بدنام‌ كننده برای این بزرگوار می‌سازند؟ به طور قطع با توجه به مسائلی كه هم اكنون در جریان است، شاید بتوان پاسخی برای آنان به دست آورد كه من استنتاجات شخصی خود را در پایان این مطالب اعلام خواهم كرد.

آخرین روز زندگانی «مصطفی اسماعیل» از زبان «محمد تقی مروت»

محمد تقی مروت با اشاره به آخرین روز زندگانی استاد مصطفی اسماعیل و آخرین تلاوت وی كه در این روز انجام داد، یادآوری كرد: وی در روز جمعه اول دیماه 1356 برابر 22 دسامبر 1978 برای تلاوت قرآن در مراسم افتتاح مسجد «البحر» شهر دمیاط واقع در ساحل دریای مدیترانه كه «انور سادات» نیز در آن مراسم حضور داشت دعوت شده بود.

مروت افزود: مصطفی اسماعیل روستای خود میت غزال را در ساعت 9 صبح پس از وداع با دخترش كه در روستا با وی زندگی می‌كرد به سوی دمیاط ترك كرد، در راه نیز طبق عادتش با راننده خود «محرم» مزاح و ضمناً آیاتی از قرآن را زمزمه می‌كرد، راننده متعجبانه می‌گوید: شیخ ظاهراً دچار حواس پرتی شده بود و بعضی از آیاتی را كه می‌خواند فراموش می‌كرد و از من می‌پرسید كه آیه بعدی چیست؟ «والنبی قل لی یا محرم إیه الآیه اللی بعد الآیه دی» یعنی محرم، ترا به پیغمبر بگو آیه بعدی چیست؟

این قاری بین‌ا‌لمللی كشورمان یادآوری كرد: من نیز در قاهره به تلاوت وی از سوره مباركه كهف كه به طور مستقیم از رادیو پخش می‌شد گوش می‌دادم كه ناگهان متوجه شدم آیه 19 «قال قائل منهم كم لبثتم قالوا لبثنا یوماً أو بعض یوم» را كه جمع است با إفراد خواند و گفت: «قال كم لبثت قال لبثت یوماً أو بعض یوم» یعنی آیه 259 سوره البقره را به طور اشتباه به جای آیه 19 سوره كهف خواند.

مروت ادامه داد: در آن‌جا بود كه احساس ناراحتی غریبی به من دست داد كه چرا إمام القراء باید چنین اشتباهی در تلاوتش باشد، شاید بدین طریق می‌خواسته به مستمعان و عاشقان تلاوتش بگوید كه دیگر برای آنان قرآن نخواهد خواند.

وی افزود: در همین لحظات بود كه یك جواب جواب را با اوجی بسیار بلند خواند و ناگهان صدایش به تدریج افول كرد و همان لحظه تلاوتش پایان گرفت، به طور معمول قاری كه تلاوت نماز جمعه را بر عهده دارد، اذان را هم می‌گوید ولی اذان آن روز را شخص دیگری گفت و به همین سبب نگرانی من بیشتر شد.

محمدتقی مروت در ادامه این گفت‌و‌گو گفت: آن مرحوم از راننده‌اش خواست او را به روستای محل زندگی خود بازگرداند ولی بین راه تصمیم گرفت به اسكندریه برود، در راه اسكندریه دچار سردرد بسیار شدیدی شده بود و از راننده‌اش خواست توقف كند و برایش چند قرص مسكن و غذا بگیرد.

این قاری بین‌المللی كشورمان تصریح كرد: پس ازخوردن غذا، وقتی به اسكندریه می‌رسند، مصطفی از راننده می‌خواهد اتومبیل او را با پوشش پلاستیكی بپوشاند ولی راننده از درخواست استاد تعجب می‌كند زیرا مصطفی همیشه به خاطر آن‌كه مبادا پوشش پلاستیكی در گرما به اتومبیل بچسبد و سبب از بین بردن رنگ آن شود، او را از این كار منع می‌كرد، وقتی مصطفی اسماعیل علائم تعجب را در راننده می‌بیند به او با قاطعیت می‌گوید: آقای من، من دیگر از خانه خارج نخواهم شد!

مروت در توضیح ادامه ماجرا عنوان كرد: مصطفی اسماعیل داخل منزلش می‌شود و از پیشخدمت‌های خود می‌خواهد تا با وی در سالن پذیرائی بنشینند، وی از علاقه خود به آنان سخن می‌گوید و از آنان می‌خواهد تا با وی چای بنوشند.

این كارشناس قرآنی كشورمان یادآور شد: پیشخدمت مصطفی اسماعیل نقل می‌كند كه در آن لحظه ناگهان استاد از سعادت و خوشبختی خود در دنیا سخن به میان آورد و گفت من بسیار خوشبختم و خود را در عرش می‌بینم كه همه جهان برای من دست می‌زنند و سپس سعی كرد به طبقه اول كه اطاق خواب او در آن‌جا بود برود.

مروت ادامه داد: پیشخدمت از مصطفی می‌پرسد كه آیا قصد دارد بخوابد و استاد نیز در پاسخ می‌گوید: دارم برای تشییع جنازه فاطمه (همسرش) می‌روم، پیشخدمت به شدت تعجب می‌كند، زیرا همسر استاد هنوز در قید حیات بود، استاد مصطفی اسماعیل سپس بر روی تختخواب می‌نشیند و دختر خود را كه با او در میت غزال بود صدا می‌كند، پیشخدمت به او می‌گوید دختر شما در اینجا نیست من «سراری» پیشخدمت شما هستم.

وی افزود: آخرین كلماتی كه بر زبان مصطفی اسماعیل جاری می‌شود این است كه به پیشخدمت خود می‌گوید: ببین این چیست كه در داخل سرم است؟ و دست خادمه را می‌گیرد تا آن بخش از سر را كه احساس می‌كرد چیزی در آن است به او نشان دهد كه ناگهان هر دو دست وی به پایین می‌افتند.

مروت افزود: پیشخدمت استاد فكر می‌كند مصطفی اسماعیل از فرط خستگی به خواب رفته است ولی پس از گذشت چند ساعت مشاهده می‌كند كه استاد برای نماز بیدار نمی‌شود و پس از آن‌كه تلاش او برای بیدار كردن وی به نتیجه نمی‌رسد، به یكی از دوستان او جریان را خبر می‌دهد و آن شخص نیز چند پزشك را بر بالین مصطفی می‌آورد و فوراً وی را به بیمارستان منتقل می‌كند.

این یار استاد مصطفی اسماعیل تصریح كرد: پزشكان بیماری مصطفی اسماعیل را خونریزی شدید مغزی اعلام كردند، جرائد شامگاهی و صبحگاهی مصر همگی این خبر را بلافاصله با تیتر بزرگ منتشر ‌كردند و سرانجام مصطفی اسماعیل به رحمت ایزدی می‌پیوندد، این بود شرح مختصری از آخرین روز زندگی شیخ مصطفی اسماعیل و آخرین باری كه قرآن را تلاوت كرد پس از آن‌كه ثروتی بی‌نظیر از تلاوت كلام‌الله مجید با آوای ملكوتیش بر جای گذارد كه تكرار آن به سادگی میسر نخواهد بود.

مروت تأكید كرد: شرح كوتاهی كه درباره رحلت مصطفی اسماعیل از نظر شما گذشت من خودم از نزدیك شاهد آن بودم و در بعضی از مناسبت‌های یادبود او در قاهره، میت‌غزال، طنطا و اسكندریه كه اغلب قاریان بزرگ حضور داشتند، شركت كردم و در همه آنان به درخواست مرحوم «محمود علی‌البنا» (كه همیشه مرا «علا» می‌خواند) قرآن تلاوت كردم، ضمناً مراسم مشابهی نیز در بسیاری از شهرهای مصر برگزار شد كه متأسفانه موفق به شركت در آن‌ها نشدم.

مروت در ادامه با اشاره به شایعه دروغی كه علیه استاد مصطفی اسماعیل از سوی بدخواهان او ساخته و پرداخته شد گفت: این شایعه فقط از چند كلمه ساخته و پرداخته شده، ولی تأثیر آن بسیار مخرب و عمیقاً اهانت‌بار است؛ شایعه این است: «جنازه شیخ مصطفی اسماعیل پس از مرگش به مدت چند روز بر زمین ماند تا آن‌كه همسایگان از بوی جسد وی به مرگش پی بردند!»، آیا این است پاداش و تشكرمان از او برای عمری آموزش تلاوت قرآن به من و امثال من؟ آیا این است سپاسگزاری از او برای بعضی افراد كه هرچه از راه تلاوت قرآن دارند از او و امثال او دارند؟

این كارشناس قرآنی كشورمان تأكید كرد: به عقیده من سازندگان این گونه شایعات به طور قطع كسانی هستند كه همیشه به دیگران كه از آنان بهتر بودند حسادت می‌ورزند و عقده شكست‌های خود را بدین وسیله باز می‌كردند تا روح پلید خود را تسلی دهند، در گذشته خود من نیز دچار این مسائل و هدف آماج تهمت‌های بعضی‌ها بوده و از روحیه این گونه اشخاص به خوبی آگاهم، تلاوت قرآن مانند تلاوت استاد مصطفی اسماعیل برای هر كسی میسر نیست و همین سبب حقد و حسد و كینه به او شده است.

مروت تصریح كرد: تلاوت مصطفی اسماعیل دارای عمق و روحانیتی است كه حتی در تلاوت قاریان بزرگ هم نمی‌توان آن را یافت، تلاوت وی مانند موسیقی كلاسیكی است كه سازندگان آن غالباً در دوران زندگی‌شان گمنام بوده و چندی پس از مرگ‌شان اسطوره‌های موسیقی می‌شدند.

محمدتقی مروت در پایان گفت: میل دارم عقیده شخصی خود را در رابطه با تلاوت مرحوم استاد مصطفی اسماعیل ابراز كنم و آن این‌كه تلاوت وی از كامل‌ترین تلاوت‌هائی است كه تا به‌حال تاریخ قرائت قرآن به یاد داشته و برخلاف آثار باقی‌مانده دیگر قاریان عصر طلائی، تلاوت او اینك بیش از هر وقت دیگر مورد مطالعه و تحقیق و بررسی دانشمندان موسیقی قرار دارد و تلاوت او همان‌طور كه همه شاهد هستیم روز به‌ روز جهانی‌تر شده و علاقه‌مندان بیشتری را به خود جذب می‌كند و ماندگارترین تلاوت‌ها بوده و خواهد بود.

با «محمدتقی مروت» بیشتر آشنا شوید

«محمدتقی مروت» از سن 9 سالگی و با راهنمایی‌های پدر خود به وادی قرائت قرآن كریم گام نهاد، وی موفقیت‌های خود را در زمینه تلاوت قرآن كریم مدیون مرحوم «محمدباقر فانی» می‌دا‌ند.

استاد مروت اولین قاری ایرانی است كه موفق شد در سال 1973 میلادی مطابق با 1352 هجری شمسی مقام اول مسابقات بین‌المللی قرآن كریم مالزی در رشته قرائت را به خود اختصاص دهد، وی همچنین در سال 1351 به مقام دوم این مسابقات دست یافته بود.

این پیشكسوت قرآنی كشورمان هم‌اكنون در تورنتو كانادا اقامت دارد و در جلسات قرآن هفتگی خود، به امر آموزش قرآن به مسلمانان آن دیار مشغول است.

گزارش از: سیدجاسم موسوی