تبلیغات
آوای آسمانی - آیا درخشش قاریان عراقی در مسابقات بین المللی قرآن امری اتفاقی است؟!

آیا درخشش قاریان عراقی در مسابقات بین المللی قرآن امری اتفاقی است؟!

 

نوشته شده توسط: موسوی


این مقال می كوشد جهش بسیار درخشان و خیره كننده قاریان عراقی كه توانسته اند در مدت كمتر از شش سال قله های اول مسابقات معتبر جهانی قرآن كریم را فتح كنند را واكاوی كرده و به این نتیجه برسد كه آیا این پیشرفت ها (آنچنان كه بعضی از دوستان قاری معتقدند) مرهون شانس و اتفاق بوده یا آن را باید معلول علل و عوامل دیگری دانست؟


 

 


قرائت قرآن در كشوری مانند عراق اگر از قدمت تاریخی طولانی و چند صد ساله برخوردار نباشد زیاد هم جدید نیست، كما اینكه حضور قاریان مطرح و برجسته جهان اسلام در دهه های گذشته در این كشور و قرائت قرآن برای مردم آن دیار مؤید این مطلب هست.

البته واضح است كه منظور ما از قرائت قرآن، قرائت حرفه ای قرآن است نه قرائتی كه روزانه در منازل خود به قصد قربت تلاوت می كنیم و گر نه آشكارا است كه دیاری مانند عراق كه قبور ائمه اطهار (ع) در آن واقع شده و گوشت و پوست مردم آن دیار با آموزه های دینی و مذهبی عجین شده مملو از عشق به قرآن و تلاوت آن است.

این مقال در حد امكان می كوشد به بررسی وضعیت كنونی تلاوت قرآن در كشور عراق پس از جنگ بپردازد و جهش و خیزش بسیار درخشان و خیره كننده قاریان عراقی كه توانسته اند در مدت كمتر از شش سال قله های اول مسابقات معتبر جهانی قرآن كریم را فتح كنند را واكاوی كرده و به این نتیجه برسد كه آیا این پیشرفت ها  (آنچنان كه بعضی از دوستان قاری معتقدند) مرهون شانس و اتفاق بوده یا آن را باید معلول علل و عوامل دیگری دانست؟

در ابتدا نگاهی به حضور عراق در مسابقات بین المللی قرآن كریم جمهوری اسلامی ایران طی سال های 1360 لغایت 1388 شمسی و رتبه های كسب شده توسط نمایندگان این كشور می تواند جامعه آماری بسیار خوبی برای اطلاع ازكم و كیف و سطح تلاوت قاریان عراقی  باشد.
از 26 دوره مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان عراقی در 21 دوره آن حضور داشته و فقط در 5 دوره  طی سال های 77 الی 82 غایب بودند.

عراقی ها در 21 دوره حضور خود در مسابقات بین المللی قرآن كریم جمهوری اسلامی ایران صاحب 2 مقام دومی، 3 مقام سومی و یك مقام چهارمی در رشته قرائت قرآن كریم شدند.

حال اگر حضور عراق در مسابقات قرآن ایران را به دو بازه زمانی قبل از سقوط حكومت بعث و بعد از آن تقسم كنیم طی سال های 1360 لغایت 1382 (سال سقوط حكومت بعث عراق) یعنی طی مدت 19 سال قاریان عراقی موفق شده بودند در مسابقات بین المللی ایران فقط دو مقام سومی و یك مقام چهارمی را در قرائت قرآن كریم حائز بشوند ( البته همانطور كه عرض شد از این مدت 19 سال، قاریان عراقی 5 سال آن را در مسابقات ایران شركت نكردند.)

از سال 1382 لغایت 1388 (یعنی طی 6 سال) نیز قاریان عراقی موفق به كسب 2 مقام دومی و یك مقام سومی در رشته قرائت قرآن كریم مسابقات بین المللی ایران شدند.

در سال 82  «میثم التمار» قاری عراقی در رقابتی نزدیك با «حمید شاكرنژاد» قاری ایرانی، علی رقم شایستگی فراوان و تلاوت بسیار زیبا در مرحله فینال، راهی جز قبول رتبه دوم رشته قرائت بیست و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران را نداشت، حرف و حدیث های فراوانی نیز درباره نحوه قضاوت داوران از طرف شركت كنندگان مطرح می شد و نماینده عراقی نیز هر چند به حق رتبه اول این دوره از مسابقات را شایسته خود می دید اما نظر هیئت داوران چیز دیگری بود.

دو سال بعد یعنی در سال 1386 این بار نوبت «اسامه عبدالله» قاری عراقی بود كه رتبه دوم بیست و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن در رشته قرائت را از آن خود كند و در سال 1388 و در بیست و ششمین دوره این مسابقات نیز «علی عبدالسلام تایه» قاری بسیار خوب اما بسیار جوان و كم تجربه عراقی موفق شد مقام سوم این رقابت ها را از آن خود كند.

در حقیقت از سال 84  لغایت 88  قاریان عراقی هر دو سال یك بار توانسته اند مقام های برتر مسابقات بین المللی قرآن ایران را از آن خود كنند كه این امر نشان از پیشرفت محسوس و قابل توجه قاریان عراقی در امر تلاوت قرآن كریم است.

شاید آن چه كه بتواند بر این گفته صحه بگذارد كسب رتبه اول مسابقات بین المللی قرائت قرآن كریم  كشور مالزی توسط یك قاری عراقی در سال 1388 باشد. «اسامه عبدالله» كه توانسته بود مقام دوم بیست و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرائت قرآن ایران را كسب كند در مسابقات معتبر و حائز اهمیت قرائت قرآن كریم كشور مالزی مقام نخست را از آن خود كرد.  اتفاقی كه تا كنون در ادوار گذشته مسابقات مالزی سابقه نداشته است.

شاید به قول بعضی دوستان برخی ملاحظه های سیاسی باعث شده كه قاری عراقی را اول اعلام كنند یا عده ای دیگر آن را مرهون شانس بدانند اما واقعاً آیا اسامه عبدالله فقط از روی شانس یا ملاحظه های سیاسی اول شده و قرائتش شایسته این مقام نبوده یا باید علت را در جایی دیگر جستجو كرد؟!

به راستی این پرسش را باید مطرح كرد كه علت پیشرفت قابل توجه قاریان عراقی در فن و هنر تلاوت قرآن كریم طی شش سال گذشته و دقیقاً پس از سرنگونی حكومت بعث چه بوده است؟

چه امری باعث شده تا قاریان عراقی بتوانند بعد از سقوط حكومت بعث خود را به عنوان مدعیانی بسیار جدی برای كسب رتبه های برتر در رشته قرائت قرآن كریم در مسابقات معتبر جهانی مطرح كنند؟

پاسخ این پرسش را باید در گفته های (1) «عادل الكنانی» فعال قرآنی كشور عراق و سرپرست گروه اعزامی این كشور به مسابقات بین المللی قرآن ایران جستجو كرد، وی درباره پیشرفت فن تلاوت در عراق معتقد است كه تا پیش از سرنگونی حكومت بعثی عراق فعالیت های قرآنی این كشور از انسجام خاصی برخوردار نبود.


                                            
                                                                         عادل الکنانی و موسوی

وی می افزاید: این كه هم اكنون مشاهده می كنیم كه قاریان عراقی در مسابقات بین المللی قرآن خوش می درخشند مرهون گسترش مراكز تخصصی تلاوت قرآن و فراهم آمدن زمینه ای مساعد برای فعالیت های قاریان عراقی در جامعه است كه تا پیش از آن ممكن نبود، یعنی در زمان حكومت بعث امكان حضور در مناسبت های مختلف و تلاوت قرآن و پرداختن به مقوله تلاوت قرآن كریم آن هم به صورت حرفه ای برای قاریان عراقی فراهم نبود.

این فعال قرآنی اهل عراق می افزاید: البته تعامل قاریان عراقی با قاریان دیگر بلاد اسلامی از جمله قاریان ایرانی و مصری و استفاده از تجارب ارزنده آن ها در فن تلاوت قرآن كریم را نیز نباید در پیشرفت آن ها نادیده گرفت.

در گفت و گویی (2) كه با «محمود جاسم الكعبی» قاری و حافظ قرآن و دانشجوی دكترای رشته علوم قرآن داشتم این فعال قرآنی اهل عراق نیز با تأیید صحبت های الكنانی درباره قاریان عراقی گفت: اختناق در زمان بعث به حدی بود كه قاریان عراقی نمی توانستند هیچ گونه فعالیت آزادانه ای را در رابطه با تلاوت قرآن كریم انجام دهند.  

وی افزود: مشكلات معیشتی نیز قاریان را از انجام تمرین ها و پیگیریهای تخصصی در زمینه تلاوت قرآن كریم باز می داشت، آن ها به هیچ وجه نمی توانستند به صورت تخصصی به تلاوت قرآن بپردازند زیرا نه وقت آن را داشتند و نه حكومت با اعمال فشار چنین اجازه ای را به آن ها می داد.

                                          
                                                                            الکعبی و موسوی

الكعبی معتقد است كه در حال حاضر برگزاری مستمر محافل و جلسات قرآنی و استفاده قاریان از ظرفیت ها و توانایی های نهفته خود در زمینه تلاوت قرآن از عواملی است كه باعث شده قاریان عراقی در مسابقات جهانی تلاوت قرآن كریم بسیار خوب ظاهر شوند.

به هر روی فارغ از هر گونه اظهار نظر شاید برآیند این گفتار این مطلب باشد كه پیشرفت قاریان عراقی در امر تلاوت قرآن كریم آن هم پس از سرنگونی حكومت بعث معلول هر علتی هم كه باشد نمی توان از این حقیقت چشم پوشی كرد كه هم اكنون دیگر فقط قاریان كشورهایی مانند ایران، مالزی، فیلیپین، مصر و اندونزی مدعی اول كسب رتبه در مسابقات جهانی تلاوت قرآن كریم نیستند بلكه قاریان عراقی نیز همانطور كه ثابت كرده اند حرف های زیادی برای گفتن دارند در آینده ای نزدیك حرف های بیشتری برای گفتن در مقوله فن و هنر تلاوت قرآن كریم خواهند داشت.

پی نوشت ها:

1) گفت و گوی بلاگر آوای آسمانی با عادل الكنانی در جریان برگزاری بیست و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن كریم ایران، مردادماه 1388
2) گفت و گوی بلاگر آوای آسمانی با محمود جاسم الكعبی در جریان برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم تهران، شهریور ماه 1388


                                        استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است