تبلیغات
آوای آسمانی - اخلاص؛ رمز ماندگاری بزرگان تلاوت

اخلاص؛ رمز ماندگاری بزرگان تلاوت

 

نوشته شده توسط: موسوی



استاد «طه محمد عبدالوهاب» چهره ای است که برای قرآنیان کشورمان در چند سال اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است
، خصوصاً که در بحث تئوری و نظریه پردازی تلاوت قرآن کریم فردی متبحر و با علم است. از همین رو بود که شورای عالی قرآن در اردیبهشت امسال از وی برای حضور در ایران و برگزاری نشست تخصصی با قاریان و استادان بین المللی کشورمان دعوت به عمل آورد.
حضور این استاد در اهواز فرصتی شد تا لحظاتی را با ایشان به گفت وگو بنشینیم...



سلام استاد، به اهواز خوش آمدین!

با سلام خدمت شما البته باید بگویم این سومین سفر من به ایران و اولین حضور در شهر اهواز است و آن را بهترین سفر خود می دانم زیرا خود را در خانه دوم خودم می بینم، بحمدلله فعالیت های قرآنی جمهوری اسلامی ایران بسیار خوب است و از کیفیت مطلوبی برخوردار است. در طول مدت حضور من در ایران نشست تخصصی قاریان و اساتید ایرانی را به مدت سه روز در ایران داشتیم. همچنین کارگاه تخصصی تلاوت به مدت دو روز در شهر مشهد مقدس برگزار شد و هم اکنون نیز در خدمت شما و جامعه قرآنی استان خوزستان هستم. بزرگترین گردهمایی قرآنی جهان اسلام نیز که همان مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران است هفته قبل برگزار شد و همه اینها نشان از عزم و همت بالای جمهوری اسلامی ایران در برنامه های قرآنی دارد.


تلاوت قاریان ایرانی را چگونه ارزیابی می کنید؟

نکته ای که در تلاوت قاریان ایرانی مشاهده کردم این بود که آنها از یک قاری مشخص تقلید نمی کنند و این یک مزیت است اما امیدوارم شاهد روزی باشم که تلاوت های قاریان ایرانی تقلید شود و نه اینکه آنها مقلد تلاوت دیگران باشند.


اما خیلی ها معتقدند دیگر بعد از مصطفی اسماعیل و بزرگان تلاوت سبک جدید در تلاوت ایجاد نمی شود.

این حرف اصلا صحیح نیست! این که گفته می شود پس از بزرگان دنیای تلاوت، سبک جدیدی ایجاد نخواهد شد حرف صحیحی نیست زیرا در این صورت در قدرت خداوند شک کرده ایم. البته یک نکته ای را هم اضافه کنم  و آن این که قاریان بزرگی که ما می شناسیم دارای امتیازهای ویژه صوتی بودند که خداوند به آن ها عطا کرده و تلاوت های آن ها ویژگی های خاص خود را داشته اما عوامل دیگری نیز در ایجاد سبک توسط آن ها دخیل بوده است.


این عوامل فنی است یا شخصیتی؟

هر دو به علاوه عوامل تأثیرگذار دیگر. ببینید، رمز موفقیت یک قاری به صدای زیبا و نفس بلند نیست بلکه در اخلاص قاری است و این عامل ماندگاری بزرگان دنیای تلاوت است. یکی دیگر از این عوامل به شنوندگان حاضر در مجالس آن قاریان که به اصطلاح به آن ها (سمیعه) می گوییم بر می گردد، من به جرئت می توانم بگویم که اگر مصطفی اسماعیل هم اکنون در قید حیات بود و به تلاوت قرآن مبادرت می کرد موفقیت و شهرتی که قبلا به دست آورده بود به دست نمی آورد! هم اکنون حداکثر زمان مفیدی که یک قاری می تواند در یک مجلس تلاوت کند 20 دقیقه است و شنوندگان و حاضران در مجلس بیشتر از آن کشش ندارند در حالی که شنوندگانی که پای تلاوت های بزرگان تلاوت می نشستند گاه تا 4 ساعت به صورت پیوسته و مشتاقانه به استماع تلاوت های قاری مورد علاقه خود می پرداختند و کوچکترین ریزه کاری تلاوت های آن قاریان هم از دیدشان مخفی نمی شد و خستگی برایشان معنی نداشت و این خود یکی از رمزهای بزرگ پدید آمدن ستاره های بزرگ آسمان تلاوت بود.


به نظر شما اولین کاری که یک قاری باید برای ایجاد یک سبک در تلاوت انجام دهد چیست؟

تقلید شاه کلید ایجاد سبک در تلاوت قرآن کریم است، همانطور که می بینیم قاری ای مانند مصطفی اسماعیل خود از مکتب تلاوت استادی مانند منصور بدار تقلید می کرد و بقیه بزرگان تلاوت هم به همین گونه بودند و از قاریان ماقبل خود تقلید می کردند اما این تقلید زمان خاص خود را دارد. امر تقلید باید از دوران نوجوانی اتفاق بیفتد و بعد از دوران بلوغ قاری باید به سمت ایجاد تلاوتی مخصوص به خود پیش برود.


فراگیری علم موسیقی هم به ایجاد سبک توسط قاری کمکی می کند؟

در تلاوت قرآن مهم این است که قاری آیات قرآن را با آهنگی زیبا و بدون خروج لحنی و صوتی به تصویر بکشد، همچنین باید بگویم که آهنگ های قرآنی چیزی برتر از اصل خود موسیقی است، زیرا موسیقیدانان بزرگی مانند «محمد عبدالوهاب پای تلاوت بزرگانی مانند استاد مصطفی اسماعیل می نشستند و از تلاوت های آن ها نت برداری کرده و ملودی های جدیدی را خلق می کردند و این مؤید این مطلب است که خود موسیقی از تلاوت قرآن اخذ شده نه بالعکس!


اگر بخواهید یک توصیه کلیدی به قاریان ایرانی داشته باشید چیست؟

حفظ قرآن، حفظ قرآن و حفظ قرآن! به قاریان ایرانی توصیه می کنم که قبل از هر چیز به حفظ قرآن بپردازند زیرا حفظ قرآن امری بسیار ضروری و مهم برای یک قاری است و قاری قبل از وارد شدن به وادی حرفه ای تلاوت قرآن کریم باید حافظ قرآن باشد.


اختصاصی آوای آسمانی
گفت و گو: سیدجاسم موسوی



                                                                        استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است